Skip to main content

Tidenes butikkstunt på Løkka

By 25. november 2020januar 13th, 2021Løkkanytt

Gjengitt med tillatelse fra Melk & Honning,

Slår et svært synlig slag for lokale norske butikker

Med overetablering av for mange identitetsløse konsepter, vil attraktiviteten til bydelen falle, og til slutt vil det ikke lengre være attraktivt å satse i bydelen vår.

For ti år siden var Grünerløkka i Oslo en blomstrende bydel full av nisjekonsepter, små kafeer og unike barer og restauranter. Det var lange køer til 50talls-dineren, forelskede par flokket til den franske bistroen for søndagsromantikk og løksuppe, og unge hipstere lette seg gjennom bugnende stativer med unike vintageplagg.

Joda, Grünerløkka er mye av dette fremdeles, men en økt bekymring for gentrifisering har for alvor meldt seg hos flere. For det som startet med én kjedebutikk her og én der, er nå blitt til butikk på butikk med strømlinjeformede kjedekonsepter, og det er særlig storselskapet Askeladden & Co sine mange konsepter som Digg, Kopp, Blid og Squeeze som nå vekker uro hos flere.

Jan Robert Johnsen

Jan Robert Johnsen

Daglig leder, Grünerløkka kultur- og næringsforening