Et av Grünerløkkas mange juletegn er den årlige julevindu-konkurransen.
Grünerløkka kultur- og næringsforening i samarbeid med Grünerløkka gårdeierforening er arrangør, og formålet er selvfølgelig å skape julestemning. Konkurransen manifesterer seg årlig i en eksplosjon av kreative innslag og i år er intet unntak.
De som har den morsomme og krevende oppgaven med å plukke årets vinnere er Hild Andresen, designer, moteekspert og blogger. Kelly Palencia er grafisk designer og leder av Handmade in Norway og kurator for julemarkedet. Sabine Winge med interiørdesign og butikkbakgrunn. Juryleder er Lars Mortensen, tidligere klesbutikkeier gjennom 20 år, og nå styreleder i Grünerløkka kultur- og næringsforening.
1. plass: Svovel fabrikk & butikk
På den gjeve førsteplassen og vinner av kr. 10.000,- finner vi i år Svovel fabrikk & butikk, Norges eneste dedikerte barnebokbutikk.
Juryens begrunnelse:
Svovels bidrag til årets Julevindu utmerker seg med en særdeles gjennomført, gjennomtenkt og teknisk avansert historie.
Publikum blir dratt inn i en vakker, søt og nostalgisk historie med Ole Brum, Nassenøff og Julenissen. Fotspor mellom vinduene pirrer nysgjerrigheten og gjør at man ønsker å se hva neste vindu viser. Historiene i vinduene er dratt ut av barnebøker som selges i butikken. En veldig fin måte å promotere egne produkter på.
Alle dekor-elementene viser imponerende håndverk, gjort av de ansatte. Nassenøff, Ole Brumm, hunden og huset fra boken «Den Svarte Hunden» er eventyrlig gjennomført, hvor eksempelvis hunden er laget av hønsenetting. I siste vindu sitter nissen på et av Grünerløkkas tak og åpner barnas pakker, med klokken til gamle Schous Bryggeri i bakgrunnen.
Sist men ikke minst appellerer vinduene til butikkens egen målgruppe, ved mysterier og fysisk plassering, og man trekker til sist inn i butikken. Slik blir vinduene som resultat, direkte salgsfremmende.
2. plass: Manillusion
Andreplass i år, og vinner av kr. 5000,- er annerkjente Manillusion, som ligger i Markveien 38.
Juryens begrunnelse:
Manillusion presenterer 50´talls klassisk juletradisjon og 20´talls nyttårsfest. Helhetlig, vinduene prater med hverandre og forteller historien om en invitasjon til «Club Manillusion». Utstillingen viser butikkens egne produkter, et salgsfremmende vindu og i tråd med egen butikkprofil. Detaljerik og gjennomarbeidet. Vinduene gir både jule-og feststemning
3. plass: Frøken Dianas Salonger
På tredjeplass i år er en tidligere vinner, nemlig Frøken Dianas Salonger litt lenger ned i Markveien 56.
Juryens begrunnelse:
Dianas salonger sitt konsept med Askepott er høyst aktuelt. Lekent og detaljerikt, f.eks. ugla, fugler og nøtter bærer preg av at de har bruk mye tid på dette. Håndlaget maleri. En fin tvist på at prinsen fra den kjente historien. her er prinsessen sammen med askepott. Høy julestemning, og julen fortsetter inn i butikken.
I tillegg til vinnerne er det selvfølgelig mange andre flotte bidrag til julevindu-konkurransen.
«Jeg synes det er meget prisverdig at småbutikkene, som tross mangel på arbeidskraft, gjør en skikkelig innsats for å få julestemningen på plass i gatene på Løkka», sier Jan Robert Johnsen, daglig leder i Grünerløkka kultur- og næringsforening.
Vi oppfordrer alle som legger julehandelen til Grünerløkka om å sette av litt ekstra tid til å gå rundt, oppdage og beundre alle «kunstverkene» som pryder butikkvinduene.
Det vil, tør vi garantere, gi deg en skikkelig julestemning!