Skip to main content

Urkraft til folket

By 16. desember 2018januar 25th, 2019Løkkasteder

Lukten av bål blander seg med kylling- og reindsdyrskraft, gurkemeie, ingefær og hvitløk på UR kraft + kolonial. Lukten er kortreist; få meter fra dørterskelen finnes den rykende ferske kraften på tapp. Vi blir ikke stående lenge i døra, for vinteren har igjen tatt bolig i hovedstaden.

På Norges første kraftbar er tiden inne for rause kaffekopper, varme suppeskåler som bugner av høstens tapte farger og vitaminer som kan bøte på en sigende vinterdepresjon.

Bak disken står butikkens eier, Siv Hauge, med et forkle rundt livet og snakker ivrig om kraften de tilbyr. Hun vil at kundene som besøker UR skal komme nærmere maten de spiser; hvor den kommer fra, hva den består av, hva dyrene har spist, hvordan dyrene har hatt det og hvorfor sluttresultatet ikke bare er bra for kroppen, men også for miljøet. Hun snakker med utropstegn i stemmen, ikke høylytt, men med stort engasjement. Å åpne en kraftbar har alltid vært drømmen.

– Her er vi fattige økoidealister, sier UrmorSiv og ler. 

Tilbake til norsk matkultur
Drivkraften bak kolonialen har aldri vært å tjene store penger. Tvert imot handler den økoidealistiske drømmen om å løpe risiko. I det dyre lokalet mellom Birkelunden og Olaf Ryes plass gjør Siv og UR-teamet sitt for at folk skal ta bedre vare på seg selv og sine omgivelser. Parallelt vil hun tilbake til ekte norsk matkultur, slik den så ut før i tida.

– Kraft har vært essensielt i kostholdet vårt siden vi begynte å tenne bål. Kraft er navet i så godt som alle matkulturer, det er basen til utrolig mange tradisjonsretter. Gjennom menneskets historie har vi kokt kraft og vært flinke til å bruke hele dyret.

– Dessverre er det ikke sånn lenger, den kunnskapen har forsvunnet i takt med hurtigmatens og filetstykkenes fremmarsj i butikkene. Det skaper så stor avstand til naturen! Barn skjønner overhode ikke hvor det de spiser kommer fra, og i møte med alt dette har vi sluttet å koke kraft, sier Siv.

Langt fra vegansk

Siv har bakgrunn som ernæringsterapeut og fra Miljøpartiet Det Grønne. Hun har lenge drømt om å åpne en kolonial som hadde alt, og et spiseri som baserte rettene sine på næringsrik storfé, vilt- og kyllingkraft.

I begynnelsen favnet hun likevel for bredt og traff ikke rett; butikken var for like alle andre helsekostbutikker– til og med veganere søkte jobb i den kjøttvennlige kolonialen.

Hun rensket bort alt av hudpleieprodukter, rengjøring, og satset heller på få varer og et rendyrket konsept: urkraft, urkorn, norske bønders dyreskrog, kyllingføtter og kraftbein og fermenterte drikkevarer. Med et overordnet mål om zero waste – om å finne en nytteverdi i alt hun solgte.

Det innebærer å hente skrog  fra restauranter, som den syriske restauranten Aleppo Bahebek på Vippa, som først bruker kjøttet, før de sender restene av økologisk kylling fra Hovelsrud gård som nylig fikk dyrevenmerket fra Dyrevernalliansen videre til kraftproduksjon hos UR. Bærekraftighet i alle ledd.

– Zero-waste har vært en viktig del av UR-merkevaren siden starten. Det handler om at vi vil inspirere til å ikke forbruke mer enn det vi trenger, og med det produsere mindre søppel. For det har utrolig mye å si hva enkelt av oss gjør! Det blir billigere for oss også, vi handler inn stort – og så kan folk kjøpe den mengden de vil, i sin egen emballasje. Etter at vi åpnet UR produserer jeg nesten ikke søppel hjemme lenger, forteller Siv.

– Dette med zero-waste var nok det som tiltrakk så mange miljøbevisste veganere hit i begynnelsen, som var flott. Vi tilbyr veganske supper og ønsker jo alle velkommen. Men kraften er fundamentet vårt, alle som jobber her smaker seg fram, tar i kjøttet og har omfattende kunnskap om det vi selger – folk spør om alt mulig rart!

På jordas premisser

Produsert på jordas premisser er et slagord som går igjen på UR kraft + kolonial. Hun forteller at det meste av grønnsakene de selger kommer fra norske økologiske og biodynamiske gårder, som virkelig spiller på lag med jorda.

– Det er en myte at man ikke kan drive bærekraftig kjøttproduksjon. 

– Vi får mye av kjøttet vårt fra Horgen Gård, som driver med systematisk beiteskifte. Det er en metode som er en del av klimaløsningen. På Horgen Gård skifter for eksempel kua beite flere ganger om dagen. De binder karbon når de spiser gress, som er et bidrag til å bringe C02-mengden i atmosfæren ned. Kuene går også med kalvene sine i ett år, slik at de kan få all melka fra moren. Det blir ikke mer bærekraftig enn det!

For UR-teamet er den en total realitet at kjøtt er en viktig del av kostholdet. For Siv handler det likevel om å få de riktige næringstoffene i kroppen, og ikke å spise store mengder av kjøtt per se.

– Dyrene som blir solgt her har det utrolig bra til de dør, som de må. Vi mener at kjøtt er noe vi mennesker trenger. Men hvis du spiser det riktig, får kraft inn i kostholdet ditt for eksempel, så kan du faktisk redusere kjøttforbruker ditt. Kraft inneholder så mange viktige byggestener for kroppen vår, som du ikke får i noen andre råvarer på samme måte. Kraft inneholder masse proteiner i form av aminosyrer, utrolig mange mineraler og ikke minst kollagen. Dette er grunnen til at kraft er den nye store helsetrenden.

Kraftsenter
Siv forteller at det er spesielt givende hvor sultne kolonialens kundegruppe er på mer kraftkunnskap. Derfor holder de jevnlig kraftkurs, så vel som fermenteringskurs og skuddsikker-kaffekurs, på kveldstid i lokalet.

– Kunnskapen om kraft har vi mistet i dag, og jeg tror det sammenfaller med at vi sliter så mye med kroppene våre, med ryggproblemer og leddproblemer. 

– Vi trenger disse byggeklossene som kraft gir kroppen, og som vi ikke får gjennom finskårede filetstykker og buljongterninger i butikken. Over disken forteller kundene våre om at huden deres har blitt bedre, neglene sterkere og håret tykkere etter at de har introdusert kraft i kostholdet. Det har virkelig en effekt, avslutter hun.

Dette er en del av butikkhistorier Visitløkka gjør for sine medlemmer.

UR kraft + kolonial holder til i Helgesensgate 16. For å delta på kursvirksomhet, besøk dem på Facebook! Eller ring på 919 01 933.

One Comment