At det kan være krevende å forholde seg til regelverk og krav når man skal sette opp en uteservering, er noe mange i bransjen kjenner godt til. Når du skal etablere uteservering inntil et trikkespor, så blir dette enda mer krevende – men ikke umulig viste det seg. Det tar bare litt tid!
Da Thorvald Meyers gate var ferdig opprustet i våren 2020, så var det ikke så mye plass til uteservering. Vi hadde forgjeves forsøkt å påvirke plasseringen av vareleveringslommene i gaten. Tilbake i 2017 når vi startet Grünerløkka kultur- og næringsforening så var vi tett på prosjektet, men prosessen hadde kommet til høringsfasen, og da er man egentlig for sent ute. Det lå et forslag på bordet om å dele vareleveringlommene med serveringsstedene, men det ble skrapet av prosjektet.
Senere i forbindelse med pandemien, så tok vi kontakt med Bymiljøetaten (BYM) igjen for å se om vi kunne få til flere uteserveringer i området. Da var de positive til å ta opp ideen igjen og dele mellom varelevering og uteserverings. Etter politisk behandling, så gikk vi igang med forsøk sommeren 2021 og 2022. Bar Boca og Aku-Aku var først ute. Bymiljøetaten hang opp underskilter som forteller at vareleveringlommen kun kan brukes frem til kl. 14 på hverdager og kl. 12 i helgene. Naboer ble informert om at de kunne si ifra til serveringstedene om de trengte plass til flyttebil.
Spesielle krav til gjerder
Brann- og redningssentralen (BRE) har sine krav til at gjerder må raskt kunne flyttes på ved utrykning. Sporveien ga oss tilbakemeldinger om at enkelt gjester hadde armene veivende over de gjerdene/tau/plantekassene som var satt opp. Vi måtte derfor finne en god gjerdeløsning, og vi måtte finne en leverandør som hadde gode produkter i utgangspunktet. Sammen med BRE, BYM og Sporveien satte vi igang et utviklingsprosjekt med familiebedriften Byggkontakt AS, høsten 2022. Sivert Hansson i Byggkontakt gjorde notater, satte i gang teamet i Vestfossen, og snakket med fabrikken i England. Så ble det testet og videreutviklet gjennom noen måneder. Vi var glade vi fant noen som var så fine å samarbeide med, og som stilte opp med nye modeller så vi kunne teste med Sporveiens team og deres trikkesjåfører.
Gjerdene måtte være høye nok til at folk ikke stakk armene utenfor. De måtte være tunge nok til å stå stødig og tåle en trøkk. De måtte heller ikke skli på glatte brostein om det regnet. I løpet at noen måneder med kreativt tankearbeide og en velvillig gjerdeleverandør, kunne vi i november si vi hadde et produkt som oppfylte alle kravene fra etatene, og som da kunne fungere som en permanent løsning fremover.
Resultatet av dette gode samarbeidet mellom kommunen, gjerdeleverandør, næringslivet, politikerne og næringsforeningen ga resultatet. Vi som jobber tett med etatene, er nok ikke alltid fornøyd. Men dette prosjektet fant vi fremoverlente og løsningsorienterte mennesker som bidro til å lykkes. Dette kunne nå gå til ny politisk behandling i bydelen, som var nesten enstemmig positiv. De kjente saken fra forsøksperioden og hadde vært involvert underveis, noe som er viktig når man setter igang et prosjekt i egen regi og med mange offentlig aktører. Så nå er nye retningslinjer straks på plass, de første gjerdene skal leveres medio mai, og dette er gått fra å være et prøveprosjekt, til noe mer permanent.
Dette er det mange som får glede av på Løkka, men vi vet at andre i Oslo også har behov for slike gjerder. Derfor deler vi litt mer info om selve produktet:
Mobilt stakittgjerde Louie XL
Trenger du et fleksibel, vedlikeholdsfri og stilig løsning for midlertidig inngjerding? Det mobile stakittgjerde Louie er det perfekte valget. Med en rekke bruksområder, fra restaurant- og café-uteserveringer til arrangementer, messe, campingplasser, parkering, køordner mm. er Louie stakittgjerde en enkel og elegant løsning. Louie XL er versjonen som er utviklet for Grünerløkka, og som er en høyere og tyngre utgave enn standardmodellen.
Spesifikasjoner:
- Materiale: PVC
- Størrelse: 1830x1200mm (bredde x høyde)
- Farge: Hvit
- Fot: Innstøpt betong med gummilist
- Vekt: 20 kg
- Sammenkobling: Koble sammen flere moduler, skjult kobling inni topp- og bunnvange, hjørnekobling i stål.
- Tilleggsutstyr: Hjørnekoblinger, endelokk, sammenkoblinger rett, spisse hatter, porter i tilsvarende stil.
Fordeler:
Vedlikeholdsfri: holder seg hvit og pen i mange år, bare å spyle av med vann og såpe.
Ideell for ulike bruksområder, inkludert uteservering, stands/events, kø-ordninger og midlertidige inngjerdinger.
Passer spesielt godt for uteservering og situasjoner der permanent montering ikke er ønskelig. Skiller godt mot vei og trafikk med god høyde og synlighet. Står stabilt pga. god vekt og lavt tyngdepunkt og med antiskli egenskaper. Samtidig er det enkelt å flytte både for daglig opp- og nedrigg eller ved uttrykning hos nødetatene.
Anbefalt av Brann- og redningsetaten som flyttbart gjerde.
Sporveien Trikken vurderer den foreslåtte gjerdeløsningen som god.
Den ivaretar de forholdene som Sporveien har påpekt i forbindelse med utforming av gjerdeløsning.
- Gjerdene er tilstrekkelig høye slik at man hindrer gjester på uteserveringene fra å strekke ut en arm og ta på trikken.
- Utformingen med spisse spiler vil redusere sannsynligheten for at folk lener seg mot eller henger over gjerdene.
- Gjerdene har en stabil og sklisikker innfesting som gjør at de vil beskytte folk som utilsiktet lener seg mot gjerdet fra å havne i kjørebanen/sporet. Det vil også hindre at gjerdene kan skyves ut i sporet.
Kontaktinfo:
Kontakt oss i dag for mer informasjon og bestilling.
Byggkontakt AS
Tlf: 32 75 61 91 – post@byggkontakt.no
byggkontakt.no